- Legyen gyorsítód
- Kösd be
- Állítsd be
- Tanuld meg használni
- Használd!
Mindenki tudja, hogy az ernyőjén van gyorsító, de sokszor találkozok olyannal, akinek a beülőjére nincs beszerelve. Ha az ernyődhöz nem kaptál, akkor szerezz egyet. Sok helyen kapható különböző árfekvésekben, de készíteni sem túl bonyolult. A lényeg, hogy legyen egy müködőképes szerkezeted, amit ha kell tudj használni.
Nem elég, ha van a beülődön és az ernyődön gyorsítási lehetőség, a kettőt össze is kell kötni. Annak ellenére, hogy ez 10 másodpercet vesz igénybe, nagyon sokan (főleg a kezdők) nem szokták bekapcsolni. Lustaságból, lazaságból, “nekem úgyse kell használni”. Én minden repülésnél bekapcsolom, még akkor is, ha csak, egy 10 másodperces lesiklásról van szó. Sosem lehet tudni mikor lesz rá szükség.
Érdemes egyszer rászánni 10 percet, amikor megveszed a beülődet, ernyődet, vagy éppen valamelyiket másikra cseréled, hogy összehangold a gyorsítót az ernyővel. Fontos, hogy tudjad használni az egész tartományt, azaz 100%-os gyorsítást is tudjál használni kinyújtott lábakkal, de még fontosabb biztonsági előírás, amikor nem használod a gyorsítót, olyankor nem húzhatja a gyorsító zsinórt. Ha több lépcsős a gyorsítód, akkor finomabbra tudod hangolni a különböző lépcsőket.
Ha van már egy jól beállított, müködő gyorsítód, akkor meg kell tanulni használni. A legkényesebb kérdés a belelépés. Ha jól van beállítva, akkor valószínűleg egy picit előredőlve könnyen bele tudsz lépni. Finoman, fokozatosan és szimmetrikusan kell nyomni, a kellő mértékig. Fontos, hogy gyorsítás közben nem illik a fékeket nagy mértékben használni, ennek extrém esetben akár csukás is lehet a vége. Viszont fontos az ernyő belövéseit megfogni, ilyenkor lehet használni a fékeket, vagy haladó szinten, sok gyakorlás után a gyorsítóval illetve a hátsó hevederekkel is lehet vezetni a kigyorsított ernyőt.
MÉGFONTOSABB – ha csukást kapsz, akkor azonnal lépj le a gyorsítóról, mert normál trimhelyzetben könnyebben nyílik az ernyő!
És ha már van gyorsítód és tudod is használni, akkor használd! Hogy mikor?
– Erős szélben, ha már nem mész előre, de ilyenkor már a leszálló elérésére szabad csak használni, nem érdemes gyorsítózva repülni
– Szembeszélben sikláskor, gyorsítót használva ideálisabb lesz a siklás, mint ahogy azt a polárdiagramnál tanulhattátok
– Nem kezdő téma, de a biztos termikek között, távrepülésnél sokszor érdemes használni.
VISZONT: kellő AGL (talajfeletti) magasságban szabad csak használni, legyen meg a biztonsági tartalék, ha gyorsítva kapsz csukást, akkor is legyen ideje rendeződni, azaz talajközelben lehetőleg ne használd!