Nyári repülés, egy hosszú napsütötte nap délutánján

Nyári siklóernyős repülések öt pontja

Nyári repülés, egy hosszú napsütötte nap délutánján

Nyári repülések ”ötpontja”

Ne kockáztass, nyáron se! Hogy a legmelegebb évszakban is biztonságba repüljél nem ért néhány dologra odafigyelni, elővigyázatosságból.

  1. Süt a nap! Ami nagyon jó, mert lesznek szép termikek, viszont hosszútávon napszúrást okoz, nem csak okozhat… Sokan mondják, hogy nem én nem vagyok erre érzékeny, meg, hogy én már megszoktam, de ha egy rendes nyári napon órákat vagy a napon, egész biztosan napszúrást kapsz, még te is! Azért, hogy ezt elkerüljük, viseljünk valamit a fejünkön: nagyon csinos Air Design baseball sapkáink vannak, büszkén lehet viselni őket (ahogy én is teszem…), de ebben az évben jönnek a még szexibb sapkácskák…jövő nyárra. Ha otthon maradt a sapka, akkor megteszi egy kendő vagy egy poló is, lényeg, hogy a fejünk ne legyen kitéve a közvetlen napsugárzásnak. És persze nem csak a repülésnél, hanem főleg előtte, a felsétálásnál, a szakértésnél van erre szükség, mert fájó fejjel nem jó elstartolni, még repülni se, de lehet, hogy a másnapi repülés is bukta.
  2. Legyen nálad elég folyadék, már A-vizsgánál megtanultuk, hogy mennyire fontos, de nem árt tényleg komolyan venni. A nagy melegben sokat izzad az ember, és ha sok folyadékot veszt, az bizony kihat a koncentrációra, közérzetre (nem is beszélve, hogy könnyebben kap napszúrást, hőgutát), így aztán a repülésre is. Egy kétliteres palackot simán el lehet hozni, el fog fogyni. Ha a nap közepén sem szeretnél forró vizet inni, akkor nem árt előtte levő éjszakára a mélyhűtőben tárolni az italod, így még délután is hideget ihatsz. (Ha érdekel a környezeted is, és nem akarsz x év múlva szeméthalmok és széndioxidmérgezésben élni, akkor lehetőleg nem veszel és dobsz ki naponta egy újabb PET palackot, hanem valami tartósabb dolgot használsz…) Az energiaháztartásra szintén vonatkozik az utánpótlás, bár ez nem nyár-specifikus. Egy csokiszelet (olvad), műzli, mézesszezámmagosszelet, szőlőcukor stb. ki mit preferál, mászás után, repülés előtt – pláne, ha több kör is van a napra tervezve – mindig jól jön.
  3.  Le akarsz égni? De minek? Azért, hogy éjszaka nem tudjál aludni az égő hátad-vállad-karod-lábad-stb. miatt, de még az ernyőcipeléssel is baj lehet másnap, és a bőrrákról még szó sem volt. Érdemes naptejet használni, valami erősebb fajtát, és akkor garantált a fájdalom nélküli repülés, ha nincs, akkor kérjél valakitől – általában nálam is szokott lenni mindig.
  4.  És még bogaras is lehetsz…nyáron sokkal nagyobb a kullancsveszély. A-vizsgás anyag, persze tudja mindenki, de egy-egy tanfolyami nap, erdőben sétálás után hasznos átnézni-átnézetni magunkat. A kullancsok, körülbelül 5-6 órával a testünkbe kerülés után válnak veszélyessé, mert ilyenkorra érik el a véráramunkat. Persze a kullancsok kis százaléka hordoz betegségeket, de nem árt az óvatosság. A védőoltás minden siklóernyősnek ajánlott, de ez csak a veszélyesebbik agyhártyagyulladásos betegségek ellen véd, a Leim-kórt sajnos még így is elkaphatjuk, ezért kell odafigyelni.
  5. A másik főként nyári veszély az allergia, akiknek ez már komolyabb mértékű, néha nem árt elgondolkodni, hogy egy pollendúsabb napon, biztosan fontos-e a repülés. A nagymértékű dekoncentráltság veszélyes helyzetbe is sodorhatja a pilótát, megoldás van: gyógyszerek, nem repülsz, vagy kitekersz a francba, ahová már csak egy-egy kósza termik szór polleneket.
  6.  Öltözz fel, nyáron is! Mert amikor a 40 fokban felszenvedsz a hegyre, és csorog rólad a víz, akkor lehet, hogy nem az lesz az első gondolatod, hogy overallban, maszkban és kesztyűben fogsz repülni. Pedig egy hosszabb repülésnél, és főleg nagyobb magasságokban bizony ilyenkor is elég hideg van. Érdemes kibírni a startnál azt az 5 percet, amíg meleged van, mert utána lehet, hogy emiatt nem kell lejönnöd felhőalapról. Egy overall mindenképp hasznos, vagy hosszúnadrág és pulcsik, egy vékonyabb kesztyű, pedig a biztonságod miatt is, nem csak a fázás ellen kell. Sajnos sok helyen lehet látni nagyon rossz példát, hogy néhányan szandálban-papucsban repülnek, nálunk még erre nem nagyon volt példa, biztos, hogy kapna néhány rossz szót, bármelyik oktatónktól, mert elég egy befújás startnál-leszállásnál, egy rossz érkezés visszaszálláskor, fáraszállás stb. és máris meg van a nagy baj. Sajnos én már láttam papucsban törött bokát…

A kényelem fokozása érdekében egy váltás trikó a jó megoldás, mászás után nem az izzadt-büdös, hanem a friss-jószagú pólódban várhatod a repülést…mégiscsak könnyebb így a csajozás-pasizás.