Egy lerobbant autóval az út szélére húzódunk… de hol is van az „út széle” a levegőben?!?!

Talán elgondolkodtató lehet, hogy mennyivel egyszerűbb és jobb néhány percnyi időráfordítással mindig jó állapotú és biztonságos felszereléssel repülni.

Hogyan ellenőrizzük magunk felszerelésünket, milyen szempontokat tartsunk szem előtt?

Talán a legfontosabb:
Ne szégyelljünk kérdezni!!! Elsősorban az oktatódtól, de…
Bárkinek bármilyen kérdése van a felszerelésével kapcsolatban, teljesen biztos vagyok benne, hogy nem csak a KLUBUNK tagjaihoz, de a starthelyeken levő hozzáértő Pilótákhoz, Műszakisokhoz is bizalommal és bátran lehet fordulni.

A műszaki vizsgálatok során a felszerelés ellenőrzése megtörténik, de egy használatban levő felszerelés esetében az ellenőrzés természetesen nem csupán a szervezett műszaki vizsgálatok során szükséges, hanem minden felszállás előtt.
Az apróságoknak néha hatalmas szerepe van, nem jó, ha figyelmünket repülés közben egy lehetséges hiba köti le…
Nézzük meg mik azok a felszerelés elemek, amelyeket könnyen és gyorsan saját magunk átellenőrizhetünk, kis szabadidő esetén akár komolyabban is.

Beülő:

- mentőernyő fogantyú ellenőrzése: helyén van-e, konténer biztosító szögei vagy egyéb biztosító eszközei megfelelően helyükön vannak-e
- hevederek és varrásainak épsége, sértetlensége
- gyorsító rendszer elemeinek ellenőrzése (pedál, zsinór, csigák, kötések állapota)
- csatok rögzítő elemek állapota (terhelés alatt ne lehessen kinyitni őket, összenyomáskor különösebb feszegetés nélkül kell csatolódniuk, ezt követően oldás nélkül nem szabad szétnyílniuk…)
- a karabíner megfelelő időnkénti cseréjéről gondoskodnunk kell, főként alumínium karabíner esetében. Érdemes lehet néha a beülőnket felfüggeszteni és a karabínert nyitási próbának alávetni, abban az esetben, ha a beülőben ülünk és mégis nyitható, illetve sérülés látható rajta gondoskodni kell az azonnali cseréről.

Heveder:

- karabíner bekötési pontjának szemrevételezése
- varrások, heveder anyag épsége
- trimrendszer /gyorsító/ részeinek szemrevételezése (zsinór, csigák, bekötés/bevarrás sértetlensége)
- maijlonok szemrevételezése a csavarok megfelelő lehúzásnak ellenőrzése.
- a zsinórokat összefogó gumigyűrűk (vagy egyéb rögzítőelemek) megléte, töredezettség mentességének ellenőrzése

Zsinórok

- zsinórok megfelelő lefutásának ellenőrzése (normál esetben az egy soron lefutó zsinórok nem keresztezhetik egymást)
- zsinórok sértetlenségének ellenőrzése (fontos: töredezettség mentessége, a burkolt zsinórok esetében ép burkolat, ha gyári előírás van a zsinórok cseréjére ennek pontos betartása!!!)
- fékzsinór szemrevételezése, fék fogantyún található csomó szemrevételezése, ellenőrizni kell, hogy a fék csigája forog-e. Az esetlegesen szükséges olajozás közben figyeljünk arra, hogy a zsinórokra olaj ne kerülhessen.
- „furcsa” repülés, nehézkes felhúzás szokatlan fordulási tulajdonságok, egyéb korábban nem tapasztalt helyzet esetén az állásszög vizsgálata szükséges. Semmiképp se nyúlj bele magad a gyár által beállított zsinórok hosszába!!! /

Kupola:

- bekötési pontok szemrevételezése (sérülésük legtöbb esetben a „stablapon” levő bekötési pontokon lefordul elő, de pl. fára szállást, komolyabb leakadást követően érdemes lehet megvizsgálni őket…)
- alsó és felsővitorla és varrásainak szemrevételezése esetleges sérülések javítása szükséges. Kisebb javítások elvégezhetőek ugyan a gyár által kiadott „javító foltok” alkalmazásával, de komolyabb sérülés illetve varráshoz közeli sérülés esetén fordulj szakemberhez (ugyancsak fára szállást leakadást követően alapos vizsgálat is szükséges a kupola esetében is)
- belépőnyílások körül levő varrások állapotának ellenőrzése (ha szokatlan dolgot, vagy varrás felfoszlását észleled „karbantartás” céljából vidd a megfelelő személyhez!!! )
-a fülekben felgyűlt szemét kiürítése fontos!!!! Az itt felgyűlt anyagok erősen roncsolhatják a kupolát, nagy mennyiségben veszélyes lehet akár egy csukásnál is /pl. dűnézés alatt felgyűlt homok…../(néhány ernyőn a fül a szélső celláján a kilépőnél, vagy a cella oldalán a stablapon ürítőnyílások találhatóak, így jóval könnyebb dolgod van. Lehetnek nyílások a cella oldalán, vagy tépőzáras biztosítás a kilépőn. )

Egyéb:

A következő dolgok ellenőrzésével is sok bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat…

- sisak
- zsinórvágó
- cockpit
- ruházat
- műszerek (felfogatásuk, akku, elem állapota )

 

írta: Steff István műszaki ellenőr

Kategória: Hasznos tippek