Hasznos tippek – Az alpesi start

Az alpesi starttechnika (vagy tudtok jobb/szakszerűbb nevet?)

 

Én ezt tartom a legtöbb körülményre a legbiztonságosabb start-módszernek. Ezért startolok én is így az esetek kilencven százalékában, és ezért próbáljuk megtanítani ezt minden magasstartosunknak.

 

De miért is?
A lehető legtöbb probléma, és start-rontás, rosszabb esetben baleset abból történik, hogy a start folyamán el kell engedni a féket, vagy miközben átadod a másik kezedben, addig csak korlátozott mértékben vagy az ernyőddel kapcsolatban, és még kevésbé tudod ilyenkor irányítani. Persze ilyenkor meg kell jegyezni, hogy aki nagyon jól tud startolni másfajta technikával, az meg tudja oldani úgy is, az esetek 99%-át, de marad az a kicsi, amikor a fékek elengedése különböző problémákhoz vezethet. Ezek az esetek azok, amikor nagyon gyenge szélben próbálsz meg hátstartolni, nagyon meredek starthelyről, vagy nagyon erős szélben. Ilyenkor az ernyő gyors mozgásainak koordinálására nem jut idő a fék elengedése alatt és csukáshoz, fékbetekeredéshez, irányeltéréshez vezethet. Illetve külön aktuális konfliktus a kesztyűs fékelengedés és újra megfogás.

Mindezeket el lehet kerülni ezzel a technikával, hiszen a fékfogantyúk elengedése nélkül startolva, folyamatos kontroll alatt tarthatjuk az ernyőt. Ráadásul a kifordulás irányát sem lehet eltéveszteni, mert a kezek úgy vannak, hogy egyértelmű-reflexes, hogy merre kell fordulnod. És minden előítélettel ellentétben hátránya nincs, amit én se hittem el addig, amíg ki nem próbáltam!

Igen, amibe bele lehet kötni és jogos, hogy kutyázni, az ernyő felé fordulva egy kicsit bonyolultabb, DE mint ahogy a nevében is szerepel, ez startolásra van, és arra tökéletes. Ne ítélkezz előre, próbáld ki, hátha megtetszik és biztosan sokszor segíteni fog a startoknál. Ha jó a mozgáskoordinációd, akkor 10 perc gyakorlás is elég lehet, vagy még kevesebb. Ha már egyszer ráéreztél, biztosan függő leszel, és nem akarsz máshogy startolni.

 

Biztonsági ajánlás:

Az idei éves továbbképzésen is rávilágítottak erre a baleseti statisztikák kapcsán. Sajnos idén is a balesetek nagy része a startolásokból fakadt, és ebbe ugye nincs benne az a sok rontott start, fára szállás, amit a starthelyeken hetente láthatunk. Nagyon veszélyes az a néhány pillanat, amikor a fékek el vannak engedve, vagy éppen az átfogás alatt egy kézben vannak, hiszen, az ilyenkor történő előrelövéseket, csukásokat nem lehet lekezelni. Ezért ajánljuk, hogy mindenki próbáljon meg áttérni erre a technikára, hogy biztonságosabbak legyenek a startok. Gondold át mennyi mindent megteszel a biztonságos repülésért: drága biztonságos-ernyő, nagyprotektoros beülő, mentőernyő, sisak, bakancs stb…pont ez ne tennéd meg?

Az itt látható leírás alapján próbáld ki, vagy kérj segítséget. Minden hétvégén, amikor tanfolyamot tartunk szívesen megmutatatjuk, megtanítjuk, gyertek!

 

De hogyan is kell ezt csinálni?

 

(alaphelyzet: kifordulás iránya jobb, belépő jobb kézben, fékek a balban)

 

A legbonyolultabb dolog a fékek megfogása, ha a kép és a leírás alapján nem egyértelmű, akkor kérj meg valakit (például friss A-vizsgásaink), hogy mutassa meg, vagy még egyszerűbb, hogy előre-start fékfogásból fordulj át az ernyőd felé a fékek elengedése nélkül. Így fogj rá jobb kézzel a két A-hevederre (fékfogantyú elengedése nélkül), ha jól csináltad ilyenkor a jobb-kezedben fogott fék-zsinórja a hevederek fölött megy. A bal kézben fogod a másik fékfogantyút, de a mutató és középső ujjadat kapóként ráakasztod a másik fék (jobb kezedben, a hevederekkel együtt fogott fék) zsinórjára, a csiga fölötti részre. Ez a kiinduló helyzet, ami leírva sokkal bonyolultabb, mint élőben.

A dolog innentől már nem annyira bonyolult. Sokat segít, ha az ernyőd szépen van kiterítve, még inkább, ha csináltál belőle falat (aki nem tudná az mi és hogyan, annak nemsokára lesz cikk). Az ernyő felhúzása ugyanúgy történik, a korrigálás pedig attól függően, hogy melyik oldal jön fel először, történhet az ujjkampókkal fogott fékzsinórral, vagy a zsinór elengedésével és a bal kézben lévő fék húzásával.

Ha egy picit még egyszerűbbé szeretnénk tenni a startot, akkor lehet egy kicsit úgy helyezkedni, hogy először az ernyő jobb oldala hamarabb töltődjön, így nagy valószínűség szerint a korrigálás a bal kézben lévő fékkel történik, a fékzsinór kampó kiengedésével. Ez a startmódszer akkor fog jól működni, ha az ernyővel nem akarsz kutyázni, vagyis egyből a fejed fölé húzod, ha kell korrigálsz, és utána már fordulhatsz is, a fékek elengedése nélkül.

Ami a nagy előny, hogy még kifordulás előtt, közben és utána is rögtön tudsz korrigálni, megelőzni, egy kiemelést, fának sodródást, stb.

 

Tanfolyamosaink mondták a starttechnikáról:

 

„Ennek a starttechnikának nagy előnye, hogy a fékeket nem kell startolás közben elengedni, de ugyanúgy korrigálni lehet a fékekkel startolás során, mint a „fékelengedős” technikánál. Könnyű megtanulni, könnyen hozzá lehet szokni, és könnyebb vele startolni.”

Hegyi András, friss A-vizsgás

 

(többiektől még várom)

 

Pro-szint:

Aki már nagyon magas szinten elsajátította ezt a technikát, az egy kicsit továbbfejlesztheti a technikát, amivel még egyszerűbbé válik a startolás, egyes speciális körülmények között. Gyenge, de stabil szélirányra, illetve nagyon erős, de nem túlságosan turbulens szélnél használható, a régebben „kétkezes kifordulósként” emlegetett starttechnika. A fékeket ugyanúgy kell megfogni, mint a fentiekben, csak utána a két A-hevedert külön kézbe fogjuk meg. Az ernyőt a hevederekkel húzzuk fel, viszont, mivel mindkét kéz foglalt, ilyenkor kevés lehetőségünk van a korrekcióra, az egyes hevederek erőteljesebb vagy finomabb húzásával tudunk csak irányítani kismértékben (illetve nyilván a heveder elengedésével és fékezéssel), ezt a negatívumot viszont kompenzálja, hogy gyenge szélnél sokkal könnyebben húzható fel így az ernyő, mert a két kéz miatt sokkal nagyobb erővel tudjuk húzni a hevedereket. Nagyon erős szélben, pedig a szimmetrikus-technika miatt, és a gyorsabb fék-reakciók miatt segíthet. De ez a technika már csak hab a tortán.