Sokaknak jelent érdekes tapasztalatot egy-egy új ernyő, beülő kipróbálása. Bevallom én is mindig szeretek mindent kipróbálni, amire lehetőségem van, nyilván az ernyők miatt vagyok kíváncsibb, de néha vannak beülők is, amik megérnek egy tesztrepülést.
Én jó ötletnek tartom és támogatom, hiszen új tapasztalatot jelenthet, könnyebben rátalálhatsz az álomfelszerelésre, egy kényelmesebb beülőre, egy hozzád jobban passzoló ernyőre, vagy csak újra ráébredsz arra, hogy miért is a tiéd a legjobb cucc.
Viszont általánosan elmondható, és sokak által javasolt szabály, hogy egyszerre mindig csak egy dolgot változtass, a három legfontosabb változó közül: helyszín, ernyő, beülő. (Nyilván ide még lehetne sorolni olyan dolgokat, mint az időjárás – de tegyük fel, hogy ez hozzájárul a helyszín ismeretéhez, valami a testi-lelki állapotot is, de remélem mindenki repüléshez kiváló állapotban indul csak el.) Az első talán egyértelmű, sokat nem kell magyarázni, ha új helyen repülsz, akkor először a saját, ismert felszereléssel érdemes felfedezni, és megismerni a terep adottságait, a termikeket, turbulenciákat, szélviszonyokat. Sajnos nyilvánvaló, hogy a legtöbbször külföldi helyeken van lehetőség felszerelések kipróbálására, de ezt nem az első napokra érdemes ütemezni.
Az új beülő kipróbálásánál, az eddigiekből következően érdemes a saját ismert ernyővel és ismert körülmények között repülni. Így lehet érzékelni, hogy milyen különbség van a saját és a másik beülő között. Nagy különbség lehet, ha ülőlapos illetve anélküli beülőknél, sok minden függ a bekötési pont magasságától, és az ülő-fekvő helyzettől is. Elméletben sok mindent lehet ezekről mondani, de döntő úgyis élőben lesz, amikor repülsz vele – hogy mennyire érzékeny a testsúlyra, és mennyire adja át az ernyő mozgásait – érdemes több időt eltölteni a beülőben. Ezek mindig repülési stílustól és ernyőtől függenek. Ha nem csak a kipróbálás a cél, akkor érdemes olyan dolgokat is nézni, hogy mennyire egyszerű beleülni, kiállni beülő, hol és mekkora tároló zsebei vannak, és természetesen, hogy mennyire könnyen használható a gyorsító.
Figyelem, sok beülőnél a helyes beállítások képesek az elviselhetetlentől a tökéletesig javítani a helyzetet, ezért érdemes elegendő időt szánni erre, akár már a repülés előtt, különösen igaz ez a pondrós beülőkre.
A legérdekesebb persze egy másik ernyőt kipróbálni, a leggyakrabban hasonló kategóriájú, hasonló méretű ernyő a próbálandó. Ilyenkor is érdemes begyűjteni az információkat, amiket lehet: hogyan startol, mennyire érzékeny, fékúthossz és felkeményedés, fél percben elmondható dolgok, de segíthetnek.
Viszont ha nem azonos kategóriájú vagy méretű ernyőt próbálsz ki, akkor az eddigi ökölszabályt itt is érdemes használni, hogy maximum egy változás legyen. Vagy egy kategóriával haladóbb ernyő, egy mérettel kisebb vagy nagyobb. És mindezt jól megszokott helyen és beülővel, érdemes betesztelni. Nyilvánvaló, hogy egy haladóbb ernyőnek nyugodt időben csak a pozitívabb karakterisztikáját lehet megtapasztalni, és első próbánál jobb is ilyen időben repülni az összeszokáshoz. De ha igazán meg szeretnénk ismerni az ernyőt, akkor kell erős-termikes, mérsékelten turbulens időben is próbálni, hogy azt az oldalát is megismerjük, hogy a turbulenciákat milyen dinamikával kezeli, mennyire kell felgyorsulni az ernyőhöz, mind az irányításhoz, mind a csukások kezeléséhez. Ugyanez vonatkozik, ha kisebb ernyőt próbálunk ki (és itt nem a súlytartományon belüli, hanem súlytartomány fölött terhelt ernyőre vonatkozik).
Azt azért mindig érdemes előre meggondolni, hogy milyen célból történik a tesztelés, csak kíváncsiságból, hogy milyen az ernyő, vagy pedig esetleg új ernyő választás szándékából.
Nagyon eltérő, különböző ernyő esetén érdemes lehet tapasztalt pilóta, oktató tanácsát kérni, mert sokszor tudnak mondani egy-két olyan hasznos információt, ami segíthet, vagy jobban megérthetővé teszi az adott típus repülését, gondolok itt mini-ernyőre, akróernyő, versenyernyő stb.
Én mindig szívesen segítek, elég sok típust ismerek, repültem, ha tanácsra, véleményre van szükség, engem bátran kereshettek.